Een onderhoudsplan voor de tuin maken
Als hovenier levert u vakwerk, en u wil dat uw klant zo lang als mogelijk van dit vakwerk kan genieten. Bij het opleveren van een tuin spreekt u met de klant over periodiek onderhoud. Het contact verwaterd, de waan van de dag regeert en het onderhoud wordt vergeten. Dit komt veel hoveniersbedrijven ongetwijfeld bekend voor. Door direct een onderhoudsplan te maken voor de tuin verzekert u uw bedrijf van toekomstige omzet en een klant die nog blijer is. Maar, hoe maak je zo’n onderhoudsplan?
De moeilijkheid van een onderhoudsplan
Veel van onze klanten worstelden met het maken van een onderhoudsplan voor een tuin. Waaraan moet zo’n onderhoudsplan voldoen? Hoe houd ik mijn klant van het onderhoudsplan op de hoogte? En hoe communiceer ik wat er precies bij een onderhoudsbeurt gedaan is? Zomaar een aantal vragen die bij hoveniersbedrijven spelen. Dat was voor ons de reden om een onderhoudsplatform te bouwen waarop vakmensen een onderhoudsplan kunnen maken. Maar eerst, wat zijn eigenlijk de voordelen van zo’n onderhoudsplan?
Waarom u een onderhoudsplan moet maken voor de opgeleverde tuin
De voornaamste reden om onderhoud uit te voeren aan een tuin is dat een tuin continu in beweging is. Het leeft, groeit en woekert. Als hovenier wil u dat uw klanten zo lang als mogelijk van uw werk kunnen genieten, en om optimaal te kunnen genieten moet de tuin goed bijgehouden worden. Onze ervaring is dat klanten het erg op prijs stellen om te weten wanneer u langskomt om de tuin te onderhouden, en daar kan een onderhoudsplan bij helpen.
Een onderhoudsplan stippelt de toekomst uit. De toekomst van de tuin, het genot van de klant, maar ook van uw bedrijf en de toekomstige omzet. Het gezegde “Regeren is vooruitzien” is ons allen wel bekend, en ook in het geval van een onderhoudsplan erg treffend. Hoe gedetailleerder het plan is, hoe groter de kans is dat het ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt. Een onderhoudsplan dat in een e-mail wordt medegedeeld is eigenlijk helemaal geen plan. Digitalisering in de bouwbranche zorgt ervoor dat het maken van een onderhoudsplan voor tuinen tegenwoordig een stuk makkelijker is.
Een platform voor planmatig onderhoud
Samen met vakmensen heeft Woonderhoud een platform gebouwd waarmee vakmensen planmatig het onderhoud kunnen inplannen. Op het platform kunt u als hoveniersbedrijf uw diensten, onderhoudsschema’s, onderhoudsplannen en verslagen van het onderhoud aanmaken en beheren. Daarnaast krijgt uw klant toegang tot het onderhoudsplan. Uw onderhoudsplan is een onderdeel in uw onderhoudsplanning, maar ook in de onderhoudsplanning van uw klant.
Door dit onderhoudsplatform verzekert u uw hoveniersbedrijf van toekomstige omzet en tevreden klanten. Planmatig onderhoud bouwt een structurele tussen u en uw klanten. Lees hier meer over het onderhoudsplatform.