Hoe ontlucht ik mijn radiator?

Je hebt vast wel eens borrelende of tikkende geluiden vanuit de radiator gehoord. Dat is vaak het moment dat de radiator ontlucht moet worden. Lucht in de radiator betekent dat er een deel van de radiator niet verwarmt. Het periodiek ontluchten bespaart op termijn op de energiekosten. De radiator werkt namelijk effectiever en zorgt ervoor dat de gewenste temperatuur sneller bereikt wordt. Het ontluchten van radiatoren is niet moeilijk. In principe zou iedereen het moeten kunnen!

Radiator ontluchten: stap voor stap

Om de radiator te ontluchten volg je de volgende stappen:

  1. Zet alle radiatoren in huis open en laat de CV-installatie minimaal tien minuten werken. Hierdoor wordt alle lucht verzameld bij de ontluchtingsventielen.
  2. Zet de thermostaat zo laag mogelijk zodat de installatie stopt met verwarmen. Zet de installatie uit wanneer hij voldoende afgekoeld is. Als je een CV met een digitaal display hebt, mag de stekker in het stopcontact blijven zitten.
  3. Begin na tien minuten te ontluchten bij de radiator op het laagste punt in je woning. Hiervoor heb je een speciaal sleuteltje nodig waarmee je het ontluchtingsventiel eenvoudig los kunt draaien. Het ventiel bevindt zich meestal aan de zijkanten (bovenin) van de radiator. De lucht is lichter dan water dus zal altijd naar boven stijgen.
  4. Draai het ventiel open zodat de lucht kan ontsnappen. Zodra er water uitkomt draai je het ventiel weer dicht. Het water is meestal donkerbruin/zwart, leg dus altijd een doek neer als je een vloer hebt die gevoelig is voor vlekken.

Volgens bovenstaand stappenplan kunnen vervolgens alle radiatoren in huis ontlucht worden. Werk altijd van beneden naar boven toe. Naast het ontluchten van de radiatoren dien je ook het expansievat te ontluchten. Dit is het grote rode vat dat naast de CV-installatie hangt. Het ontluchten van het expansievat gaat op dezelfde manier als het ontluchten van radiatoren.

Zodra alles ontlucht is kan de CV-installatie weer aangezet worden. De ketel zal vanzelf beginnen met verwarmen en warm water door de leidingen te pompen. Controleer tot slot of de waterdruk tussen de 1,5 en 2 bar is. Als de waterdruk te laag is, dan moet de gehele installatie bijgevuld worden. Dit betekent in feite dat er te weinig water in de installatie aanwezig is om optimaal te kunnen verwarmen.

CV-installatie bijvullen

Als de waterdruk in het CV systeem te laag is, moet er water bijgevuld worden. Om de CV bij te vullen, moet je eerst de thermostaat uitzetten en na een kwartier de stekker van de CV uit het stopcontact halen. In de meeste gevallen zal er zich naast de CV ketel een kraan bevinden. Hierop kun je een slang aansluiten. Houdt deze slang omhoog zodat de hele slang gevuld is met water, voordat je de slang aansluit op de CV ketel. Sluit de volle vulslang aan op de vulkraan van de CV ketel, zet daarna de waterkraan open en daarna de vulkraan van de CV ketel. Laat de waterkraan open totdat de waterdruk is opgelopen tot 1,5 of 2 bar. Draai daarna de vulkraan dicht, en daarna de waterkraan. Zorg ervoor dat je na het bijvullen ook nog eens de radiatoren ontlucht.

Nog steeds tikkende geluiden?

Is het tikken niet opgelost door het ontluchten van het CV-systeem? Dan heeft dit waarschijnlijk te maken met het verwarmen en afkoelen van het buizenstelsel. Dit heeft niets te maken met de ouderdom van het verwarmingssysteem. Ook is het niet schadelijk voor de installatie.

Metalen hebben de eigenschap om zich uit te zetten als het warm wordt en te krimpen wanneer het afkoelt. Dit gaat uiteindelijk om hele kleine uitzettingen die niet met het blote oog zichtbaar zijn. Wanneer je huis opgewarmd wordt, wordt er heet water door de buizen naar radiatoren gepompt. Hierdoor worden de buizen heet waardoor ze uitzetten. ‘S nachts, wanneer de CV installatie minder hard werkt, koelen de buizen weer af en krimpen ze. Het uitzetten en krimpen kan tikgeluiden veroorzaken.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *